5 Olietips tegen jet lag

door | aug 14, 2018 | Detox, Energie, Olietips, Reizen, Slapen, Spieren en gewrichten | 0 Reacties

Ik houd van reizen. Of…. eigenlijk houd ik van op vakantie zijn. De lange vluchten om daar te komen waar we die vakantie willen vieren en de jet lag die er vaak ook bij hoort vind ik dan weer wat minder fijn. Vooral als je reist met kinderen, kan dat tijdsverschil nog wel eens een uitdaging zijn.

Gisteren zijn we teruggekomen van Bali. Het was wederom heerlijk! Aangezien er een tijdsverschil is van 6 uur, zitten we nu dus midden in onze jetlag. Ik bedoel….het is nu 5.30 u en ik zit deze tekst te typen en Lieve is ook al volop aan het spelen.
Voorheen duurde het bij mij soms wel een week voordat ik aan de tijd gewend was, maar nu heb ik hele fijne hulpmiddelen om snel weer in mijn normale ritme te komen.

 

1. Slapen met Cedarwood

Cedarwood is en fijne olie om de aanmaak van melatonine te stimuleren. Dat is het hormoon dat ervoor zorgt dat je goed inslaapt. De aanmaak van die melatonine kan aardig in de war raken bij het reizen door verschillende tijdzonens.
Gebruik Cedarwood op momenten dat het (bijna) tijd is om te gaan slapen. Ik gebruik een druppel tussen mijn wenkbrauwen en op mijn slapen. Je kunt hem eventueel verdunnen met wat V-6 basisolie of amandelolie.
Zet het flesje naast je bed. Als je dan midden in de nacht wakker wordt, kun je het nogmaals aanbrengen om weer in te kunnen slapen.
Naast Cedarwood zijn er nog tal van andere oliën die je kunt gebruiken voor ondersteuning in de avond/nacht. Bijvoorbeeld Lavender, Tranquil roll-on, Gentle Baby, RuTaVaLa.

2. Wakker blijven met Peppermint

Peppermint! Dit is een topper om te gebruiken op momenten dat je een energiedip hebt en toch liever wil wakker blijven om over je jetlag heen te komen.
Je kunt hem gebruiken in de diffuser, inhaleren vanuit de fles of aanbrengen via de huid.
Zelf gebruik ik graag een druppel in mijn handpalmen om vervolgens de mijn handen over mijn mond en neus te ‘cuppen’ en diep te inhaleren. De Peppermint Rush! 🙂
Of ik smeer hem achter mijn oren en achter in de nek.
Er zijn nog meer fijne opties om wakker te blijven, zoals En-R-Gee, Clarity, BrainPower.

3. Herstellen met Lemonwater

Goed hydrateren is echt een must. De droge lucht in een vliegtuig is niet echt fijn voor je lijf. Ik merk het altijd aan mijn ogen, mijn neus en mijn huid.
Dus voldoende water drinken tijdens en na een vlucht is dan een goed idee.
Probeer eens een druppel Lemon essential oil in je drinkwater. Liefst met een mini beetje zout om de olie beter door het water te laten verdelen. Het klene beetje zout proef je niet.
Lemon is lekker en verfrissend en tevens een goede reiniger ter ondersteuning van je lever.
Tijdens een vlucht eet je vaak toch anders dan je gewend bent en ook daar moet je lijf weer van herstellen. Dus een detox met Lemon olie is een goed idee.
Er zijn meer oliën die je in kunt nemen met je water, zoals Citrus Fresh, Grapefruit, Cinnamon Bark. Kies zelf een smaakje.

4. Gezonde energieboosters

Als ik gedurende de dag een inkakker krijg, heb ik in de koelkast nog wat fijne remedies staan, namelijk NingXia Zyng en NingXia Nitro.
NingXia Nitro is een klein tubetje dat je in kunt nemen. Het bevat een hele range aan natuurlijke ingrediënten die je energie een boost geven.
En ik kijk in de middag al uit naar mijn favoriete drankje, NingXia Zyng. Ik heb deze altijd in mijn koelkast staan. Het is een super lekkere frisdrank, maar dan van van gezonde ingrediënten. Ik kikker er altijd lekker van op. Ik maak er een extra feestselijk drankje van met ijsklontjes en een schijfje limoen.

5. Lief voor je herstellende lijf

Gedurende 10 uur proberen te slapen in allerlei onnatuurlijk houdingen is niet echt fijn voor je lijf. Stijfheid en spierpijn zijn dan dus ook niet vreemd na een lange vlucht.
Ook daarvan moet je lijf weer hertstellen. Wees dus lief voor je lijf. Zelf vind ik het fijn om af en toe wat rustige yoga-oefeningen te doen om alles weer uit te lijnen en daarnaast heb ik een aantal olietjes om mijn spieren en gewrichten een handje te helpen bij het herstellen.
Mijn favorieten om aan te brengen op de stijve en pijnlijke spieren zijn Deep Relief, Valor en Ortho Ease massageolie, maar er zijn er nog heel veel meer die je kunt gebruiken. Kies jouw favoriet.
Of neem een lekker bad met een handje Epsom zout en wat druppels essential oil, Lovely!

Dat waren mijn tips. Bewaar ze bijvoorbeeld in je bookmarks of op Pinterest, zodat je ze voor je volgende reis ook kunt proberen.

Dus…haal de olietjes en andere goodies vast in huis, zodat je ze bij de hand hebt als je ze nodig hebt. Ze zijn natuurlijk voor nog veel meer te gebruiken dan alleen tegen jet lag. Elke olie heeft namelijk super veel toepassingen. Lekker multi-inzetbaar. Daar houden we van!
Wil je ze een keer in het echt zien/ruiken, heb je vragen of wil je bestellen? Neem dan contact met me op via de knop hierboven of ga naar de bestelpagina.

 

Liefs, Marcia

Oil up magazine GRATIS ontvangen?

Bomvol informatie, tips en recepten met essential oils.

Het is gelukt. You've got mail! ;)